Brist på kommunikation i kommunikationsvärlden……….del 2

Detta har hänt!

Jag har beställt en ny telefon via ett telefonbolags hemsida.

Telefonen hade ett väldigt stort problem med sina inre, mjuka delar.

Jag skickade tillbaks telefonen.

2 dagar efter att jag skickat tillbaka telefonen till telefonbolagets telefonleverantörbolag så ringde jag för att kolla hur det gick.

Efter de vanliga menyinknappningarna hamnade jag i telefonkö….här spelades det samma pausmusik som sist och nu blev det lite tjatigt redan efter 20 varv.

När jag äntligen fick en röst i andra sidan förklarade jag återigen hela proceduren som skett.

Telefonrösten gav mig nu 2 alternativ.

1.Reklamera telefonen och ring telefonbolaget.

2.Vill du ha en likadan telefon så skickar vi en ny till dig.

Nu fick jag tänka till lite. Ville jag vänta minst 8 veckor och få telefonen jag ville ha? Eller skulle jag ta en likadan, nästan lika bra telefon som jag fick.

Tålamod är ju absolut INTE någon av mina starkare sidor. Kanske beror det på att jag som liten fick vänta och slicka sleven från mammas bak (missförstå mig rätt nu era nötter!) allra sist.

Tanken slog mig att ringa till farbror doktorn som inte plåstrar om utan mera undersöker insidan av huvudet, för att kanske få reda på om detta är något som bekymrar mig.

Så självklart sa jag ”Ja, jag vill ha en likadan telefon skickad till mig så fort som det någonsin går”.

Klappat och klart, och så sa vi hejsvejs och la på.

Tålmodigt väntade jag nu på att telefonen skulle komma. Men redan efter 2 dagar tog det lilla psykot i mig överhanden och ringde upp leverantörsbolaget igen. Behöver ju inte berätta vilken procedur som gicks igenom och vad jag var tvungen att lyssna på 27 gånger i telefonkön.

Men nu var det en levande person på andra sidan. Nu drog jag allt ännu en gång för att denna person skulle få en uppfattning vad det hela rörde sig om. ”ett ögonblick”, sa rösten.

För att jag inte skulle ha för tråkigt medans jag väntade fick jag lite pausmusik….behöver jag säga mer?

När jag genomlidigt ytterligare 13 varv pausmusikslinga så var rösten tillbaka. ”Den är reklamerad”, sa den. ”Va”, sa jag. Efter att upprepat samma meningar ett antal gånger så sa jag, ”varför”?. ”Här står det att du ville att den skulle reklameras och det har vi gjort”, sa rösten. Efter att jag låtit lite ånga passera ut genom öronen så blev det inte så hemskt många fula ord i min följande mening.

Nu lät rösten lite rädd, men den sa ändå, ”du får kontakta telefonbolaget och göra en ny beställning, reklamationen har redan gått igenom”.

Det var en frustrerad liten man som la på telefonen och ringde ett nytt 0771 nummer. Menyvalsinknappning gånger 5…telefonkö…ingen pausmusik…däremot en plåtröst som återkom varje minut, ”det är några samtal före, vi tar strax emot ert samtal”.

När det svarade på andra sidan drog jag det hela igen. Den något fundersamma rösten tryckte på sina knappar i bakgrunden medans jag berättade hur det hela låg till.

”Reklamationsärenden tar 2 veckor”, sa rösten. Om rösten varit lite fundersam tidigare så gjorde jag den nu väldigt medveten på ett väldigt tydligt sätt.

Efter en stund hade rösten insett att de nog hade gjort en del konstigheter och att jag var lite upprörd. ”Men det är så våra rutiner fungerar”, tyckte rösten nu. Gjorde ganska klart för hur bra ”deras rutiner” fungerat hittills och att jag kunde tänka mig att komma ner och förändra både rutiner och lite annat på ett väldigt lustigt sätt.

Nu bad rösten om lite andrum och att den skulle rådfråga en kollega eller 2. Blev sittande på vänt och ångan som jag släppt ut genom öronen lite tidigare hade plötsligt ersatts av en jäkla massa mer ånga.

När så efter en väldigt lång stund rösten återkommer säger den, ”vi har nu hävt reklamationen, du kan gå in på vår websida och lägga en ny order”. Med de orden och lite mysprat avslutade vi samtalet.

Jag går in på bolagets hemsida via datorn. Upptäcker till min glädje att Samsungen bara har en leveranstid på max 2 veckor. Fixar och donar och lägger order på en telefon…ånyo betalar jag 159:- i engångsavgift, men det tänker jag att jag tar senare med någon röst på bolaget.

Detta var en fredag som jag la ordern. På måndag när jag är på jobbet ska jag ringa från min gamla slitna telefon. ”Simkorts problem xxxxxxx” står det på displayen. Provar att starta om, plocka ur batteriet och fan och hans jävligare moster. Ingenting hjälper så till slut ser jag ingen annan råd än att ringa upp telefonbolaget igen. Ni vet proceduren….. efter lång väntan får jag en röst i örat. Berättar om ”simkorts problem xxxxxxx” för rösten, som svarar att jag får dröja lite. Det tar väl bara 10 minuter innan rösten återkommer. ”Av misstag har vi råkat stänga ditt abonnemang när vi gjorde den hastiga återkallelsen av reklamationen”, säger rösten.

Är inte riktigt säker på hur lång monolog om telefonbolagets kvalitéer jag höll, men efter att jag var klar var rösten väldigt tyst en ganska bra stund.

”Jag gör som så, att jag skickar iväg ett nytt simkort till dig omgående”, säger rösten. När jag föreslår att rösten tar både simkort och telefon och sätter i en taxi med adress ”mig”, tycker rösten tydligen att jag är väldigt lustig. När jag förklarat tillräckligt mycket för att rösten inte skulle tycka att det inte var det minsta lustigt säger den, ”det är inte så våra rutiner fungerar”. Återigen fick jag tillfälle att upplysa rösten vad jag tyckte om ”deras rutiner”. Nu ville inte rösten höra något mer om mina synpunkter för den sa, ”jag skickar simkortet omgående, du har det tisdag, senast onsdag” och lägger på.

Nu fick jag träna på mitt tålamod igen. När onsdag kommer och inget simkort visar sig, är det dax att ringa det där 0771 numret igen. En halvtimme och 10 kilo nytillkommen adrenalin inombords senare svarar en röst så glatt. När jag gett mitt telefonnummer som det hela gäller går han in i min ”logg” som de för. Detta ska tydligen göra det enklare för dom att följa de problem som de som ringer in har och tydligen minimera misstagen…..hej du!

”Detta är den längsta logg jag sett”, säger rösten. Genom att rösten har problem med synen eller orken får jag förklara det hela för honom. ”Det står här att simkort har skickats till dig i måndags”, säger rösten. Med en undran från mig om deras postgång går via Grönland eller liknande,  börjar nu rösten skylla på posten. Känner mig väldigt tvungen att upplysa rösten om att det är ett simkort de skickat och inte ett julkort. Normal postgång är att det du skickar ena dagen, dyker upp hos den det ska till nästkommande dag. Nu berättar rösten att det finns en öppning. ”Om du har ett kontantkort så finns det möjlighet att göra om detta till ett abonnemangskort. Det är bara att ge mig kortnumret så fixar vi det”, säger den. Nu hade jag ju inget kort hemma men sa att jag skulle försöka få tag på ett och återkomma dagen därpå om inte simkortet dykt upp. I förbigående innan vi säger hejdå frågar jag hur det går med min order på telefonen. ”Ett ögonblick”, säger rösten. Ca 3000 ögonblick senare är rösten redan tillbaka. ”På grund av att abonnemanget upphört har orden dragits tillbaka, det går inte att lägga en order på ett abonnemang som inte finns”, säger rösten. Jag vet inte riktigt vad som går fel när meningen passerat mina trumhinnor och hunnit plantera sig i mitt sinnesorgan några tiondelar senare, men rösten tycker nog att de efterföljande meningarna han får höra inte riktigt är vad han tycker om att höra.

”Jag kan inte göra så mycket åt saken”, säger rösten. ”Nu när abonnemanget är öppnat igen kan du gå in på vår hemsida och lägga en ny order”.

Nu börjar jag klura lite….. När man lägger order på telefonbolagets hemsida, precis innan man ska betala engångsbeloppet….då får man ett sms skickat till sin telefon, där man får en bekräftelsekod som man måste knappa in i en ruta på sidan för att köpet ska gå igenom.

”Kan du inte berätta hur jag ska gå tillväga för att lägga en ny order”, frågar jag. Rösten börjar nu gå igenom hela förloppet som sker på hemsidan när man lägger en order. När han är färdig frågar jag om han inte missade något. ”vadå”, säger rösten. Jag förklarar allt om bekräftelsesmset för honom. ”Ja??”, säger rösten. ”Hur fan ska jag kunna lägga en beställning om jag måste bekräfta allt via ett sms som ska skickas till ett abonnemangsnummer som inte finns tycker du”, frågar jag.

Nu blir rösten väldigt bekymrad. ”Vi är nog tvungen att göra en telefonbeställning. Jag ställer då vissa frågor till dig som du bekräftar och allt spelas in”. Bin there, done that så visst svarar jag.

Ni har säkerligen varit med om en sån här ”telefonbeställning”. Där man ska rabbla personnummer och svara jag på en massa frågor. Nu var det ju vissa frågor som jag inte så gärna ville svara ja på tex, ”du ska erlägga en engångsavgift på 159:-”. ”inte en chans”, sa jag, som redan hade betalt den där engångsavgiften 2 gånger tidigare. ”Vi tar det efter vi är färdiga”, sa rösten. ”Du ska betala 50:- i fraktavgift”, tycker rösten jag ska svara ”ja” på. ”Beställer man via er hemsida så är det fraktfritt”, berättar jag. ”Vi tar det efter”, tycker rösten igen.

Till slut var allt utfrågat och klart. ”De 159:- och 50:- i frakt måste du betala när du löser ut telefonen. Men det ersätter vi i en ringpott som du får ha tillgodo”, förklarar rösten.

”Ok”, svarar jag.

Dagen efter har inget simkort kommit….har inget kontantkort liggande, men efter en snabb påknackning hos grannen får jag ett som han har liggande. Eftersom det är lite svårt att ringa från just min telefon som av en händelse är försedd med ett abonnemang som är lite avstängt, så får jag även låna grannens telefon för att ringa telefonbolaget.

Ni vet ju vad……men efter 20 minuter har jag en röst i telefonen. ”Det är den längsta logg jag sett”, säger rösten när han knappat in numret det gäller och fått upp alla uppgifter på sin skärm. ”mmmmmmmm”, svarar jag.

Nu förklarar jag att jag står med ett kontantkort i näven och är beredd att göra om det till ett nytt abonnemangskort för mig. ”då måste du kontakta xxxx”, säger rösten. Nu är det så att just det här telefonbolaget har 2 namn, jag har fått för mig att det ena namnet mera varit till för att sköta den fasta telefoni, bredband och det andra namnet mobilsidan. Nu får jag plötsligt lära mig att det bolaget jag ringer sköter fast telefoni, bredband  och mobila ABONNEMANGEN. Medans bolaget med det andra namnet sköter mobil KONTANTKORT.

Så…..för att kunna göra om kontantkortet jag håller i handen till ett abonnemangskort, behöver jag ringa det bolaget som har hand om just kontantkortssidan.

”Visst”, säger jag…medveten om vad som väntar och får ett nytt nummer att ringa.

Gissa vad de har för procedur innan man 18 minuter senare får en levande röst i örat?

”Nu är det ju ett abonnemang du vill ha, därför måste du ringa xxxx (det vill säga det bolaget jag pratat med halvtimmen tidigare)”, förklarar rösten för mig. ”Vi har bara hand om kontantkorten, så ska du fixa till ett abonnemang så måste du prata med dom”, förklarar rösten vidare. Om ni tycker det här är rörigt så är det nog inget jämfört med hur jag upplevde det hela just då.

Nu beslöt jag att hålla käften och bara ringa upp bolag nummer 1 igen. Endast 23 minuter senare är det en ny röst i luren. Jag förklarade det hela och efter att han fått numret det gällde visade jag honom stor förståelse över att det var den längsta logg han någonsin sett.

Den här killen verkade ju iallafall ha läst instruktionsboken iallafall litegrann, för han VISSTE att jag faktiskt behövde åka och köpa ett oaktiverat simkort på lämpligt ställe. Sen ringa dom igen och uppge simkortsnumret, varpå det skulle aktiveras å det snaraste.

Förklarade att JAG inte skulle betala något simkort och att JAG definitivt hade ringt upp färdigt så mycket det bara gick.

”De 50:- som ett oaktiverat simkort kostar kommer vi att lägga in i en ringpott som du får ha tillgodo. Ge mig ett klockslag så ringer jag upp det nummer du ringer från så fixar vi det hela”, så han.

Gav honom ett klockslag som var 30 minuter senare och hastade iväg till en butik som säljer oaktiverade simkort. Otroligt nog ringde han upp nästan exakt när han sa att han skulle ringa! Jag gav honom simkortsnumret och 1 minut senare var det aktiverat. Lite tur var det ju att jag gjorde så…..för än idag, drygt 3 månader senare har inget simkort dykt upp…inte i min låda iallafall.

Veckan efter fick jag min efterlängtade Samsung. Den fungerade och gör det än idag. Men historien med telefonbolaget går vidare….all kompensation har på grund av ”systemfel” hittills uteblivit. Men efter några till samtal med den vanliga proceduren har jag nu lovats att allt ska fungera riktigt…..men jag har en känsla att jag snart får slå det där 0771 numret igen.

JoE

Leave a Reply


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu