Brist på kommunikation i kommunikationsvärlden…….del 1

Tänkte berätta lite om hur ett av Sveriges största kommunikationsföretag har problem……med kommunikationen.

Den 27:e Juli hade tiden för mitt mobilabonnemang gått ut. Min tanke var att förlänga det och med det skaffa en ny telefon som man kunde få för 159:-, om man band upp sig i 24 månader. Sedan betalade man en månadsavgift på 150:- för telefonen. Detta Var tillvägagångssättet jag haft de senaste 4-5 gångerna jag hade skaffat en ny telefon.

Jag hade ju suktat efter Samsungs nya…och det var ju dax att ge sig in i anderoidträsket på allvar, även för en gammal relik som jag.

Men eftersom leveranstiden på Samsung var minst 8 veckor försökte jag visa mitt totala otekniska intresse och läsa diverse tester om olika smartphones.

Jag fastnade till slut för LG´s Optimus, inte riktigt lika vass som Samsungen men näst intill.

Gick in på företagets webbutik och la ordern, där jag samtidigt betalade in de 159:- som var engångsbeloppet.

Efter några dagar fick jag till slut min nya leksak. Gick till postutlämningsstället och hämtade den och tågade hem med lätta steg för här skulle man ju få bli barn igen, iallafall för en stund.

Den var fantastisk! Svart, blank, stor och alldeles underbar. Den fortsatte vara fantastisk ända tills jag la den ifrån mig för en stund. När jag 10 minuter senare återigen ville smeka dess svarta, blanka yta, tog jag upp den…och den var stendöd.

Den ville ju inte starta hur hårt och försiktigt jag än försökte hålla in den lilla knappen som det stod ”on” på. Inte förrän jag plockat ur batteriet och satt in det igen ville den starta upp. Denna procedur upprepadaes nu ett antal gånger innan jag bestämde mig för att sova på saken.

Nästa morgon testades det igen och den visade återigen upp sig från sin sämsta sida och fortsatte dö om jag lät mina ömma beröringar upphöra under några minuters tid.

Nu var det dax att ringa LG supporten tyckte jag…så så fick det bli.

Förklarade hur det stod till med deras flaggskepp till telefon så grundligt jag bara kunde.

”Den fryser”, konstaterade supportrösten. Där var jag lite obenägen att riktigt hålla med, förvisso hade det varit en usel sommar men det var ju i slutet av Juli och faktiskt ganska gött. Nu visade det ju sig att det inte riktigt var så rösten hade menat…han pratade tydligen tekniskt, ungdomsrelaterat språk och menade på att telefonen hängde upp sig.

Nu skulle ju detta vara enkelt löst förklarade rösten vidare. Jag hade bara att gå in på deras hemsida och där hämta hem den senaste uppdateringen för telefonen. Tyckte det lät lite konstigt, hur kunde en 2 dagar gammal telefon redan vara gammal i sitt interna tankeställe?

Men jag tackade för mig och gick in på LG´s hemsida. Efter att stängt ner de 42 poupfönsren om viagra och andra lite lustiga saker var jag äntligen framme vid ”download latest version”.

Den var ju endast 422 Megabyte stor, dvs den var större än min första dators hårddisk….ja se teknikens under.

Nu gick det ju ganska undan att få ner hela uppdateringen och nu var det bara att följa instruktionens 4 steg.

Jag skulle ansluta telefonen. Använda mig av LG´s PC suite för överföringen. Starta överföringen.Till sist ta bort telefonen.

Följde instruktionen till punkt och pricka. Men ca 40 minuter in i överföringen från datorn till telefonen så kommer det upp en text på skärmen att kommunikationen till telefonen brutits. Kopplade bort telefonen från datorn…men på telefonens display stod det fortfarande att uppdatering pågår. Försökte då behandla av/på kanppen på mitt allra mjukaste sätt, men telefonen vägrade slå av utan fortsatte bara tala om att uppdatering pågår.

Nu hade jag lite tur, för längst ner på hemsidan stod att läsa vad man skulle vidta för åtgärder vid just en sådan här händelse. Ta ut batteriet, stoppa in batteriet, anslut telefonen till datorn, starta telefonen. Detta var vad jag nu precis bestämde mig för att göra. När jag gjort det påbörjade jag uppdateringen igen….efter att stått och förflyttat en massa nyttiga uppdateringar i ca 30 minuter dök följande meddelande upp på datorns skärm, ”kommunikationen med telefonen avbruten”.

Eftersom jag kan ha en viss envis läggning och ha en viss känsla av att ”jag måste ha gjort fel någonstans”, upprepade jag proceduren…inte 1, inte 2 utan säkert 5-6 gånger till med exakt samma resultat. Jag hade nu hållit på med uppdateringen i närmare 4 timmar utan att ha kommit någonstans…förutom att ha blivit ordentligt duktig på att ta ur och sätta in batteriet.

Nu började en viss irritation växa upp inom mig. Återigen fick jag ta ur simkortet ur den nya telefonen och sätta in det i min gamla slitna och ringde återigen upp supporten. Efter den normala menyinknappnigsproceduren tills man efter det 4:e menyvalet, äntligen får komma in och delta i den 15 minuter långa telefonkön.

När de 15 minuterna blivit 20 får man en ny supportröst i örat. Förklarar återigen hela händelseförloppet så grundligt jag kan. Aha säger rösten…”men har du provat att göra en total återställning?”, frågar rösten piggt. Intar plötsligt fågelholksutseendet men svarar till slut, ”nääää”.

Nu ska man med ena handen (den andra håller i telefonen jag pratar i) ta och hålla in 3 knappar samtidigt under 10 sekunder på den andra telefonen för att den på så sätt ska bli totalt återställd. Eftersom knapparna givetvis inte sitter bredvid varandra utan snarare precis tvärtom, blir ju detta en i det närmaste omöjlig uppgift.

5 minuter och 2 fingerbrott senare har jag klarat av uppgiften. ”Ok”, säger rösten. ”nu ska du hålla ner startknappen”, ”check”, säger jag. ”Efter en stund ska LG´s logga visas”, ”check”, säger jag. ”Nu ska det komma upp en liten gubbe som ser ut som den arbetar”, ”check”, säger jag. ”Och nu ska telefonen starta upp som vanligt”, ”uppdatering pågår”, säger jag.

Nu konstaterar rösten att jag har ett ”mjukvarufel”, den talar om för mig att jag måste kontakta den som levererat telefonen till mig och berätta detta och slutligen reklamera telefonen.

Ringer till telefonbolaget där jag beställt telefonen. Efter de 7 menyvalsinknappningarna hamnar jag i en 22 minuters telefonkö. 36 minuter senare svarar en röst på andra sidan. Återigen förklarar jag hela händelseförloppet och när jag är färdig säger rösten, ”men då ska du ringa till ett annat företag, de som levererat telefonen”. Får ett nytt nummer som jag ringer, 13 menyvalsinknappningar senare hamnar jag i telefonkö. Skillnaden med detta företag jämfört med de andra är att de har pausmusik, det vill säga att det spelar en ca 1 minut lång slinga som sen upprepas om och om igen. När en röst svarar ca 48 minuter senare förklarar jag att de 30 första varven gick helt ok men sen började det bli aningens tjatigt. Återigen drar jag allt från början till slut. ”skickar en återsändelsepåse till dig, lägg telefonen i den och skicka den till oss”, säger rösten. Sagt och gjort! Några dagar senare får jag påsen, lägger i telefonen med alla tillbehör och skickar iväg den.

Detta är nu bara början på en fantastisk procedur. Detta ska jag försöka berätta mer om senare, men först tänkte jag passa på att fylla år lite grann.

JoE

Tags:

Leave a Reply


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu